BULÁNCI

 

            Tato hra byla od počátku vyvíjena jako nezávislý projekt a po dokončení byl reklamní prostor na začátku české verze hry prodán portálu Centrum.cz.

 

Bulánci jsou rychlá akční hra pro jednoho až čtyři hráče na jednom počítači nebo prostřednictvím lokální sítě. Téma hry vychází z žánru oblíbeného mezi hráči, ale díky svému originálnímu zpracování dosud neexistuje žádný titul podobného charakteru, a proto je těžké hru s jinými tituly srovnávat.

 

Cílem bylo vytvořit nové postavičky, dát jim vlastní dějiny, kulturu i charakteristické rysy. Ve hře je proto nastíněna bulánčí historie, která obsahuje kromě nejdůležitějších dat i krátké animované filmy.

 

Vzhledem k tomu, že distribuční sítí měl být Internet, bylo prioritou snížit objem dat na nejnižší možnou hranici při zachování odpovídající kvality. Engine hry DeepSlumber 2.0. byl vytvořen na platformě MS Windows v prostředí programovacího jazyku Visual C++ a zvládá vysokou kompresi grafických i zvukových formátů. Je univerzální pro jakoukoliv malou hru, podporuje hru po síti  a umožňuje měnit své vlastnosti pomocí přídavných souborů - hra je proto naprosto otevřená s možností se dále vyvíjet. Není nutné cokoli instalovat nebo rozbalovat soubory.

 

Ve hře se objevují detaily, které ji odlišují od jiných produktů, jako jsou například netradiční kurzor, hra až tří hráčů na jednom počítači nebo menu, které reaguje na to, je-li den nebo noc (v noci se prostředí v menu včetně zvukové kulisy mění – zlomovými hodinami jsou 22:00 a 6:00). Po celou dobu v menu také scrolluje bulánčí poezie, na níž se průběžně podílejí samotní hráči.

 

Na první obrazovce, která se po spuštění hry objeví, je možné nastavit: počet hráčů celkem, počet hráčů na daném počítači, o jaký způsob propojení jde v případě multiplayeru, který počítač vytváří hru a který se připojuje. Na další obrazovce si každý hráč může změnit jméno a barvu svého Bulánka a typ hry.

Je možné hrát:

                        na zásahy (vítěz je ten, kdo nejvícekrát zasáhne soupeře)

                        na životy (vyhrává ten, kdo je nejméněkrát zabit)

                        na čas (cílem je za určitý čas zneškodnit co nejvíc soupeřů a zároveň být co                            nejméněkrát zabit).

 

Pro zvýšení hratelnosti má každý Bulánek vždy jen pět nábojů a po jejich vystřílení se zbraň chvíli dobíjí. Na ploše se také náhodně objevuje brokovnice, kterou může sebrat vždy jen jeden hráč, což k celkové hratelnosti také výrazně přispívá.

 

Původně byla hra vyvíjena pouze pro multiplayer. Průzkumy u cílové skupiny však ukázaly, že by hráči uvítali i možnost hrát proti počítači. Abychom podpořili zábavnost hry pro jednoho hráče, náhodně se na obrazovce objevují předměty, které na určitou dobu (cca 20 vteřin) ovlivňují výkony Bulánka. Jsou to:                                            

 

štít – nesmrtelnost

patrona – neomezené množství nábojů

hodiny – 15 sekund navíc

oko - neviditelnost

 

Při hře na více počítačích lze použít po zadání pauzy klávesou Esc zabudovaný chat. Hraje-li u jednoho počítače více jak jeden hráč, je u chatu možnost přepínat mezi barvami hráčů a odlišit tím, kdo danou zprávu napsal.

 

Základní balík hry má pouze jeden level. Pokud hra hráče nezaujme, může ji jednoduše smazat a nemusí se zatěžovat stahováním větších souborů. V případě, že ho hra zaujala, má možnost stahovat si neustále přibývající komponenty a sám si tak hru dotváří a zvětšuje, případně se svými ohlasy podílí na jejím vývoji.

 

Z technologického hlediska je možné, aby byl ke každému levelu přiřazen skript, který umožňuje určité specifické chování. Je tak možno dát některým objektům různou inteligenci (počítačoví protivníci v levelech č. 1 a 5), dosáhnout náhodného zobrazení terénu (level č. 1), střely procházející trubkami (v levelu č. 3), teleporty (level č. 5) a mnoho jiných možností, které chystáme v dalších levelech.

 

Velikosti základního balíku hry a dalších přídavků

 

Základní balík hry s levelem „Na dobrou noc“                2,9 MB

 

level č. 2 „Vybíjená“                                                     726  kB

level č. 3 „Noční směna“                                               1,1 MB

level č. 4 „Malárie“                                                        5,9 MB

level č. 4a „Malárie miniverze“                                       1,6 MB

level č. 5 „V zajetí 8-bitu“                                              512  kB

 

video č. 1 „Projev“                                                       1,6 MB

video č. 2 „Zahájení Olympijských her“                          1,1 MB

video č. 3. „První Bulánek na měsíci“                            1,9 MB

 

1. kapitola do historie                                                   24  kB

 

 

            U levelu č. 4 jsme se potýkali s problémem velikosti, protože obsahuje trochu náročnější animace a finální velikost byla skoro 6 MB. Nechtěli jsme, aby velikost hráče odradila, a proto jsme se rozhodli vydat dvě verze, které jsou spolu, pro případ hry po síti, plně kompatibilní. Druhá verze je bez animací a má 1,6 MB. Hráči si tak mohou podle svých možností sami zvolit, kterou verzi si stáhnou.

 

            S velkým úspěchem se zde setkala možnost zastřelit i přítomná zvířátka (zajíc, ptáček a myš v levelu Na dobrou noc nebo počítačový protivník v Zajetí 8-bitu),  a proto se budou podobné možnosti objevovat i v dalších levelech.

 

            Kromě výše uvedených komponentů do hry jsou ke stažení ještě další přídavky, jako např. wallpapery, mp3 na motivy hudby ze hry, screensavery, prostředí pro Windows, bulánčí poezie, skiny do Winampu apod.

 

            V současné době chystáme plug-in zbraní - budou to mina, vrhač granátů a kulomet. Do budoucna zvažujeme vytvořit editor vlastních map a umožnit porovnávat na internetu výsledky ze hry proti počítači. 

 

            Každý další level jsme schopni kompletně vytvořit za týden až čtrnáct dní, podle náročnosti.

 

Minimální konfigurace:

PC 133 Mhz

32MB RAM

Direct X 6.0

 

Optimální konfigurace

PC 300 Mhz, 64 MB RAM

16 bit-zvuková karta

Direct X 6.0 a vyšší

 

Operační systémy: MS Windows 95/98/NT/ME/2000/XP

Grafické rozlišení: 800 x 600 bodů

Způsoby síťového propojení: TCP/IP a IPX

 

Název „Bulánci“ je  ochranná známka registrovaná u Úřadu průmyslového vlastnictví v Praze.

 

 

 

STATISTIKY (k 26. 2. 2002)

 

 

Hra Bulánci vyšla na internetu 12. 12. 2001

 

Počet přístupů unikátních IP adres na www.bulanci.cz ode dne vydání: 41 023

 

Počet stažení hry z Internetu celkem: 27 299

z toho: z www.bulanci.cz          14 717

           z ostatních serveru        12 582

 

Časopisy, které zatím vydaly hru na své CD příloze:

 

Časopis

Počet výtisků

Score CD

50 000

Chip

50 600

Internet

10 000

Počítač pro každého

51 300

Celkem

161 300

- jsou zde uvedeny počty výtisků, nikoliv prodané kusy. Přesný počet vydaných a prodaných

  kusů zjistíme až na základě zveřejnění výsledků průzkumu agentury ABC ČR. (Kancelář

  ověřování nákladu tisku)

 

Servery, na kterých vyšli Bulánci k downloadu:

 

Server

www adresa

Gamez

www.gamez.cz

Plnehry.sk

www.plnehry.sk

Stahuj

www.stahuj.cz

Freehry.cz

www.freehry.cz

Slunečnice

www.slunecnice.cz

HryZdarma

www.hryzdarma.cz

Download

www.download.cz

Studna

www.studna.cz

Gamecenter

www.gamecenter.cz

Vypal CD

www.vypalcd.cz

SoftServer

www.softserver.cz

iSoftware

www.isoftware.cz

Doupě

www.doupe.cz

Funny.sk

www.funny.sk

Game Planet

www.gameplanet.cz

Super Plné Hry

plnehry.supersms.cz

Czech games

www.games4u.cz

 

Servery, na kterých kromě downloadu vyšla i recenze:

 

Server

Hodnocení

Doupě

 

Super Plné Hry

83%

Gamez

 

Plnehry.sk

 

Freehry.cz

83%

Vypal CD

10/10

Hry zdarma

9/10

Stahuj

 

 

             Vytvořili jsme několik elektronických pohlednic s bulánčí tématikou a jsou umístěny na pohlednice.centrum.cz ve speciální sekci "Bulánci". Od 11. 12. 2001 se poslalo celkem   11 552 kusů pohlednic.

 

             K zasílání informací o nově vyšlých přídavcích do hry se dobrovolně přihlásilo 2 514 hráčů. Kromě toho se nám s žádostí o zasílání informací přihlásilo celkem 10 redaktorů různých časopisů a internetových serverů.

 

Vznikly 2 klany a hráči sami připravují stránky s názvem EAP fanclub.

 

 

Anglická verze

 

            V anglické verzi hry jsme provedli několik změn. Bylo nutné upravit historii a místo poezie scrollují v menu informace pro hráče. Narozdíl od české verze je možné přepnout hru do okna kombinací kláves Alt+Enter. Pro "ostrou" verzi hry chceme zajistit nekompatibilitu přídavných souborů české a anglické verze.

 

            Veškeré texty jsme nechali přeložit agenturou, která nám byla doporučena a plánujeme ještě ověření správnosti rodilým mluvčím.

 

            Zjistili jsme také, že s názvem Bulanci mohou mít zahraniční uživatelé (zejména v USA) problémy. Momentálně hledáme vhodný název verze, určené pro zahraniční trh.  V současné době probíhá příprava anglické verze internetových stránek a následná distribuce v zahraničí.

 

Zdarma ke stažení:

 

Základní balík hry s levelem „Na dobrou noc“ (Bedtime story)               2,9 MB

level č. 2 „Vybíjená“ (DJ Slaughter)                                                     726  kB

video č. 2 „Zahájení Olympijských her“ (Olympic games)                      1,1 MB

 

+  další volně stažitelné přídavky (wallpapery, mp3 na motivy hudby ze hry, screensavery, témata pro Windows, skiny do Winampu ...).

 

Za poplatek:

 

plug-in zbraní (mina, vrhač granátů a kulomet)

 

level č. 3 „Noční směna“ (Steelworks)                           1,1 MB

level č. 4 „Malárie“ (Malaria)                                          5,9 MB

level č. 5 „V zajetí 8-bitu“ (8-bit)                                    512  kB

 

video č. 1 „Projev“ (Speech)                                        1,6 MB

video č. 3. „První Bulánek na měsíci“ (On the Moon)      1,9 MB

 

1. kapitola do historie                                                   24  kB

 

 

            Po uhrazení poplatku by hráč obdržel heslo do jinak nepřístupné download sekce, kde by si mohl stáhnout výše uvedené přídavky. Na plug-inu zbraní pracujeme, a proto ještě neznáme přesnou velikost tohoto souboru.

 

            Takový byl prozatím náš plán distribuce. V případě, že projevíte zájem o spolupráci na šíření Bulánků v zahraničí, je možné některé věci na základě dohody přizpůsobit.

 

 

O NÁS

 

            První projekt, adventuru s policistou Pankrácem v hlavní roli, jsme začali vyvíjet v roce 1996. Vývoj hry trval více než dva roky a před dokončením jsme nabídli hru k vydání firmě Zima Software. Hra Polda vyšla na konci roku 1998 a prodává se dodnes.

 

            Díky novým příležitostem, které přinášel internet, jsme se rozhodli vytvářet malé hry, šířené snadno prostřednictvím internetu. Učili jsme se pracovat s lepšími nástroji a seznamovali se s novými technologiemi. V roce 2000 jsme jako první na českém trhu nabídli vývoj profesionálních reklamních her pro PC. Zaměřili jsme se na tvorbu reklamních off-line her a pro ten účel vznikl i engine DeepSlumber, na němž je postavena hra Bulánci. Nyní se věnujeme kromě přípravy projektů pro reklamní hry i vyhledávání nadějných sharewarových projektů pro uplatnění na zahraničním trhu. V současné době budujeme zahraniční platební systém pro distribuci těchto her.

 

            Budoucnost vidíme v prodeji a hraní her prostřednictvím internetu. Máme však dostatek zkušeností i pro vývoj budgetových her a v budoucnu se chystáme na tvorbu rozsáhlejších AAA titulů. Náš tým tvoří celkem 4 interní a 4 externí spolupracovníci. Máme k dispozici dva programátory (C++), designera, dva 2D grafiky, 3D grafičku a zvukaře/hudebníka. Nedělá nám problémy učit se nové věci a jsme schopni věnovat se nárazově náročným projektům.

 

            Je několik variant, jak vzájemně spolupracovat na vývoji nových titulů:

 

1) Na počátku vývoje poskytnout zálohu a po dokončení vyrovnání podílu.

 

2) Částečně financovat vývoj produktu - v případě, že se bude jednat o projekt, jemuž se bude na plný úvazek věnovat 4 - 5 vývojářů, jsou provozní náklady zhruba 60 000,--Kč měsíčně. Půjde-li o větší projekt (6 - 8 vývojářů), může se jednat o částku 100 000,--Kč/měsíčně. Částku bychom čerpali v průběhu vývoje a po dokončení projektu by došlo k případnému dorovnání předem dohodnutého podílu.

 

3) Financování vývoje z vlastních zdrojů - v případě, že by šlo o krátkodobý projekt (max. 2 měsíce), mohli bychom vývoj financovat sami a na konci poskytnout hru k vydání.

 

Nebráníme se však i jiným možnostem spolupráce, které navrhnete. V případě jakýchkoliv dotazů nás kontaktujte na:

 

Kamila Hurníková

business manager

+042 0606 405 054

kamila.hurnikova@sleepteam.com

 

SleepTeam Labs

Řídkého 230/8

460 10 Liberec

 

info@sleepteam.com

http://www.sleepteam.com